Etikk

Hva er etisk søkemotoroptimalisering, SEO? Søkemotoroptimalisering er arbeidet med å få en nettside til å rangere høyt i det organiske søket i søkemotorene:

Søkemotorer gjør kun to ting. De leser innhold og de følger lenker. Søkemotorer er blinde for annet enn tekstuelt innhold som vi enten ser med det blotte øye, eller som ligger i koden på nettsiden. For eksempel kan ikke søkemotorer lese innhold i et bilde eller en flash-fil, såfremt du ikke aktivt går inn for å fortelle dem hva innholdet er. De kan heller ikke følge lenker som ikke er direkte synlige i koden på et nettsted.

Enkelt fortalt fungerer søkemotorer omtrent som mennesker, og det som er lett tilgjengelig og brukervennilg for deg og meg, er også i de fleste tilfeller lett tilgjengelig og brukervennlig for søkemotorene.

Resultater i de organiske søkeresultatene for forskjellige søkeord kan oppnås på flere måter, blant annet ved å:

  • Øke antallet lenker som peker mot en nettside slik at søkemotorer og brukere enklere finner nettsiden, også kalt lenkebygging
  • Gjøre innholdet (tekst og kode) på en nettside lettere tilgjengelig og lesbart for brukere og søkemotorer
  • Gjøre innholdet på en nettside målrettet slik at både brukere og søkemotorer ikke er i tvil om hva nettsiden handler om
  • Tilføre, oppdatere og dele innhold

Etisk søkemotoroptimalisering, white-hat SEO
SEO kan og bør gjennomføres på en etisk måte. Dette ved å optimalisere, oppdatere og skape godt innhold, og ved at andre relevante nettsider lenker til ditt nettsted.

Med etisk søkemotoroptimalisering kan det ta litt tid før du ser resultater i søkemotorene. Arbeidet er likevel positivt på mer enn en måte fordi du i prosessen med å søkemotoroptimalisere nettstedet ditt også gjør nettstedet mer brukervennlig. Etisk SEO blir ofte kalt white-hat SEO.

U-etisk søkemotoroptimalisering, black-hat SEO
Dessverre kan SEO også gjennomføres på en u-etisk måte, kalt black-hat SEO. Enkelt fortalt består black-hat SEO i at du viser brukerne noe annet enn søkemotorene, eller at du skjuler deler av nettstedet ditt for brukere mens du viser dem til søkemotorene. Blant de vanligste black-hat metodene finner vi blant annet:

  • Å opprette egne nettsider som du kun viser til søkemotorene, mens brukerne blir sendt til et annet nettsted (også kalt doorway pages)
  • Å fylle koden på nettstedet med søkeord som er irrelevante for brukerne, og som kun søkemotorene kan se

Det er også alt for vanlig å jukse for å få økt antallet lenker som peker mot et nettsted. Dette kan for eksempel gjøres ved å kjøpe lenker i såkalte link-farms; et nettverk av nettsider som kun består av lenker. Deres eneste hensikt er å øke antallet lenker som peker mot en rekke nettsteder. Disse nettsidene bidrar ikke med relevant innhold, de er kun produsert for søkemotorene, ikke for mennesker.

Black-hat SEO gir noen ganger raske resultater, men fallet kan bli enda høyere. Når en nettside blir tatt i juks kan de stenges ute av søkemotorene i lengre perioder, og man mister verdifull synlighet og trafikk. Det er også meget vanskelig å komme inn igjen i varmen etter en utestengelse.

Vi anbefaler etisk SEO!

Bra Søk anbefaler og kjemper for etisk SEO fordi etisk SEO også gjør nettsider mer brukervennlige, mer målrettet og mer tilgjengelige og alt på en rettferdig måte. Medlemmene av Bra Søk lover å utføre sin søkemotoroptimalisering på en etisk måte, og har skrevet under på at de kan bli straffet dersom det avdekkes u-etiske metoder. Bedriftene i Bra Søk har derfor en etisk SEO garanti.

Har du spørsmål om etisk søkemotoroptimalisering? Ta kontakt med oss!