Magnus Strømnes Bøe

Publiseringsløsninger og søkemotoroptimalisering: 3 helt grunnleggende krav

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe, varamedlem i BraSøk, Head of SEO og partner i RED Performance.

Støtte for å kunne gjøre søkemotoroptimalisering i publiseringsløsninger (CMS) er et viktig moment når du skal velge hvilken plattform nettstedet ditt skal bygges på. Organisk trafikk er en en viktig kilde for trafikk for de fleste nettsteder og for nyoppstartede er det ikke alltid like enkelt å sette av titusenvis av kroner til betalt annonsering. Hvordan publiseringsløsningen støtter arbeid med SEO er et viktig moment å ta med i vurderingen når du velger plattform.

Dette er tre grunnleggende momenter som bør være med i din kravspesifikasjon:

Har du full råderett over title tag og meta description?

title tag og meta description

Title tag’en er i følge anerkjent Moz.com’s ranking factors et av de mest viktige komponentene for SEO. Mange publiseringsløsninger tvinger frem en title tag basert på enten overskriften eller navigasjonsnavnet. Denne må kunne defineres isolert og du må kunne kontrollere nøyaktig hvordan denne ser ut.

Meta description er ikke så viktig for å oppnå posisjoner, men er indirekte betydningsfull siden denne tag’en er med på å påvirke gjennomklikkingsraten (CTR) fra resultatlisten til ditt nettsted.

Får du definert title tag og meta description unikt for hver enkelt side?

Får du forhåndsvist treffet?

yoast seo snippet preview

Et utdrag fra Yoast SEO-plugin til WordPress. Her kan du redigere og forhåndsvise treffet i Google i ett.

Tjenester som denne fra Portent og denne fra SEOMofo er nyttig for å teste ut hvordan et treff kan se ut i resultatlisten. Men denne funksjonaliteten blir mer og mer vanlig å inkludere i publiseringsløsningen. Det finnes eksempelvis mange plugins for WordPress som håndterer dette, SEO-pluginet fra Yoast er veldig populært. Denne funksjonaliteten gjør det enklere og raskere å jobbe med optimalisering av treff.

Får du forhåndsvist treffet i publiseringsløsningen?

Håndtering av videresendinger

Yahoo redirect rules

Innhold slettes og flyttes på på et aktivt nettsted. Det å bli møtt med en 404-side er en lei opplevelse for en bruker. Hos Google og andre søkemotorer kan lenker som leder til sider som ikke finnes, påvirke ditt nettsteds synlighet. Løsningen for å bøte på hull i inngående lenker er å bruke videresendinger av typen 301. For å kunne effektivt jobbe med mye innhold er det viktig at publiseringsløsningen gir deg som markedsfører muligheten til å korrigere og rette feil selv.

Er det rom for å håndtere sletting og flytting av innhold enkelt i publiseringsløsningen med riktig videresending?

Dette er grunnleggende SEO-krav til en publiseringsløsning

Dette er helt grunnleggende krav som du som har et eller skal investere i en publiseringsløsning bør stille i en anbudsprosess. Det er mange flere ting å ta hensyn til når du skal kjøpe et CMS for å sikre best mulig grunnlag for søkemotoroptimalisering. Desto mer av disse grunnleggende tekniske kravene som innfris jo lettere er det for dyktige SEO-byråer å bidra med mer avanserte grep og strategier for å levere på målet om god organisk synlighet.