Magnus Strømnes Bøe

Søketrender og innholdsstrategi

Skrevet av Magnus Strømnes Bøe, varamedlem i BraSøk, Head of SEO og partner i RED Performance.

– Søk er mer enn bare en kilde for trafikk

Søk er en viktig trafikkdriver for de aller fleste nettsteder som har en målsetning knyttet opp mot omsetning.

Det være seg organisk eller betalt, eller en miks av de to.

En side av søk som bør bli tatt mer i bruk er den innsikten du kan få ut av data som akkumuleres som en følge av å jobbe med søkemotormarkedsføring.

Kort oppsummert:

  • Søkeordsdata er et uttrykk for generell etterspørsel
  • Innsikt i etterspørsel er gull verdt
  • Ved å kjøpe søkeord i Google AdWords får du de mest nøyaktige søkeordsdataene som finnes

Google Trends som kilde til innsikt holder ikke

Google Trends brukes til å få innsikt i søketrender, men innsikten herfra er unøyaktig som ofte ikke returnerer treff på særnorske ord.

Mange nok søker på «flybilletter» til at vi kan hente ut data og det er interessante tall forsåvidt…

…men det er de mer spesifikke søkene som gir oss innsikt som er veldig nyttige. Altfor få søker etter «flybilletter las palmas» til at det dukker opp i Google Trends. (Se etter den røde linjen som ikke gir utslag)

Google AdWords Keyword Planner

Google AdWords er veldig populær som trafikkilde, men kan også brukes til å hente innsikt om hva markedet vil ha. Output fra verktøyet Google AdWords Keyword Planner gir indikasjoner på søkefrekvens.

Her får vi vite litt mer innsikt i det mer snevre søket «flybilletter las palmas»:

Søketrender for "flybilletter las palmas"

…men det er fortsatt ganske omtrentelig – dette er sampled data – og siden norsk dessverre er et så lite utbredt språk så kommer ikke tilstrekkelig med detaljer om søkefraser med.

Bruk Google AdWords-budsjettet til research

Ved å kjøpe søkeord kan du ikke bare få ut informasjon om hvor mange visninger dine betalte annonser får, men også hvor mange visninger organiske plasseringer får og mest interessant – ved hjelp av impression share-tall kan du regne ut hvor stort totalmarkedet er mye mer nøyaktig enn noen andre kilder.

Sagt enkelt, ved hjelp av Google AdWords kan du få ut mye mer nøyaktige tall for etterspørsel (søk etter) dine mest viktige søkeord enn noen annen kilde for innsikt. Kvantitative data, ikke kvalitativt.

Dette er innsikt som hører hjemme hos produktutviklere, innholdsstrateger og de som utformer strategier som støtter opp under forretningsmål.

Del artikkelen om du syns dette var nyttig!

Del på Twitter
…eller på Linkedin: