Hvorfor Bra Søk?
Om Bra Søk
Kontakt oss

– AI vil ta en større rolle i søkeatferd
Vi ønsker Maverix velkommen som medlem i Bra Søk.
Med 60 ansatte og kontorer i Oslo og Bergen er Maverix en viktig aktør i bransjen i Norge.
Hva gjør Maverix for å sikre transparens i forholdet med kunden?
Maverix kommuniserer åpent gjennom digitale kvalitetssikrings- og prosjektstyringsverktøy.
– Vi deler teams-kanaler og monday-boards med kundene, hvor dashboardene er koblet direkte mot datatabeller som viser månedlig utvikling og fremgang i prosjekter. Dette gir både oss og kunden mulighet til å ta gode beslutninger basert på faktiske data, forteller Marius Vestlien Hansen som er SEO/SEM Lead i Maverix og fortsetter.
– Vi tør også å stå opp for feil vi gjør, og det setter kundene våre stor pris på. Våre kvalitetssikringsverktøy er ISO-sertifisert og GDPR-kompatible.
Hvilken rolle har søk i markedsmiksen fremover?
– Søk har alltid spilt en viktig rolle i markedsmiksen, men den spiller en større rolle i dag enn tidligere i hele kundereisen.
Med fremveksten av AEO blir det avgjørende å løse forbrukernes problemer direkte i innholdet. En smartere SERP kombinert med AI krever fokus på strukturert data og rich results for å skille seg ut.
Eksempelvis salg av konsertbilletter der ‘»events’» med konsertene vises direkte i søkeresultatene. Økningen i voice search og ‘»near me’»-søk krever også en helt ny tilnærming til strukturen.
– Vi ser konsekvent at selskaper som investerer i moderne SEO oppnår høyere digital vekst og ROI.
Hvilke større endringer kommer innen søkemotormarkedsføring?
SEO er under kontinuerlig utvikling og endring. Dette er en utvikling vi følger daglig.
– AI vil ta en større rolle i søkeatferd, og rich results blir avgjørende for å møte behovet for umiddelbar informasjonstilgang, soer Hansen.
På betalt søk ser vi at Performance Max har endret mye, men den største endringen er i forbrukeratferden. Brukere forventer å finne informasjon med færre klikk enn før, og mobile web vitals blir helt kritisk for akseptabel rangering.
Hva kjennetegner et byrå som er til å stole på?
Et byrå som er til å stole på, er et proaktivt byrå som har en åpen dialog med kunde om positive og negative hendelser, følger opp oppgaver og kontinuerlig utfordrer med nye ideer og faglige råd.
– Et byrå drevet av faglig lidenskap er ofte mer motivert til å gjøre en god jobb. Motivasjon skaper engasjement, og engasjement skaper tillit og resultater, sier Hansen.
Hvilke ressurser anbefales for faglig oppdatering?
– Search Engine Journal og Search Engine Land er mine daglige go-to medier innen SEO-faget, forteller Hansen.
Google Search Central er essensielt for teknisk dokumentasjon og algo- og rangerings oppdateringer, mens Nielsen gir gode og verdifulle case studies.