– AI vil ta en større rolle i søkeatferd

Vi ønsker Maverix velkommen som medlem i Bra Søk.

Med 60 ansatte og kontorer i Oslo og Bergen er Maverix en viktig aktør i bransjen i Norge.

Hva gjør Maverix for å sikre transparens i forholdet med kunden?

Maverix kommuniserer åpent gjennom digitale kvalitetssikrings- og prosjektstyringsverktøy.

– Vi deler teams-kanaler og monday-boards med kundene, hvor dashboardene er koblet direkte mot datatabeller som viser månedlig utvikling og fremgang i prosjekter. Dette gir både oss og kunden mulighet til å ta gode beslutninger basert på faktiske data, forteller Marius Vestlien Hansen som er SEO/SEM Lead i Maverix og fortsetter.

– Vi tør også å stå opp for feil vi gjør, og det setter kundene våre stor pris på. Våre kvalitetssikringsverktøy er ISO-sertifisert og GDPR-kompatible.

Hvilken rolle har søk i markedsmiksen fremover?

– Søk har alltid spilt en viktig rolle i markedsmiksen, men den spiller en større rolle i dag enn tidligere i hele kundereisen.

Med fremveksten av AEO blir det avgjørende å løse forbrukernes problemer direkte i innholdet. En smartere SERP kombinert med AI krever fokus på strukturert data og rich results for å skille seg ut. 

Eksempelvis salg av konsertbilletter der ‘»events’» med konsertene vises direkte i søkeresultatene. Økningen i voice search og ‘»near me’»-søk krever også en helt ny tilnærming til strukturen.

– Vi ser konsekvent at selskaper som investerer i moderne SEO oppnår høyere digital vekst og ROI. 

Hvilke større endringer kommer innen søkemotormarkedsføring?

SEO er under kontinuerlig utvikling og endring. Dette er en utvikling vi følger daglig.

– AI vil ta en større rolle i søkeatferd, og rich results blir avgjørende for å møte behovet for umiddelbar informasjonstilgang, soer Hansen.

På betalt søk ser vi at Performance Max har endret mye, men den største endringen er i forbrukeratferden. Brukere forventer å finne informasjon med færre klikk enn før, og mobile web vitals blir helt kritisk for akseptabel rangering. 

Hva kjennetegner et byrå som er til å stole på?

Et byrå som er til å stole på, er et proaktivt byrå som har en åpen dialog med kunde om positive og negative hendelser, følger opp oppgaver og kontinuerlig utfordrer med nye ideer og faglige råd.

– Et byrå drevet av faglig lidenskap er ofte mer motivert til å gjøre en god jobb. Motivasjon skaper engasjement, og engasjement skaper tillit og resultater, sier Hansen.

Hvilke ressurser anbefales for faglig oppdatering?

– Search Engine Journal og Search Engine Land er mine daglige go-to medier innen SEO-faget, forteller Hansen.

Google Search Central er essensielt for teknisk dokumentasjon og algo- og rangerings oppdateringer, mens Nielsen gir gode og verdifulle case studies.