Erik Storm

Betalte lenker i SEO og Inbound Marketing skal merkes

Søkemotorenes retningslinjer sier at betalte lenker skal merkes. Når du gir en ytelse for å få en lenke, eller krever en ytelse for å gi en lenke har du et ansvar for å sikre rett merking. 

Høsten 2019 ga Google nye anbefalinger om hvordan å merke lenker som en del av betalt innhold . Gi minst ett av tre signal om innhold er betalt, brukergenerert eller av en annen grunn ikke bør inngå som en lenke søkemotorene vurderer utelukkende basert på verdi for brukeren:

  1. Nofollow (et lenkemerke for å unngå spam)
  2. Sponsored (et lenkemerke for å signalisere lenke mot en ytelse)
  3. UGC (et lenkemerke for å signalisere en lenke lagt inn av en bruker)

Bra Søk anbefaler lenkemering

Vi i Bra Søk anbefaler alle nettsteder å følge de nye anbefalingene til Google og våre egne medlemmer å gi råd i tråd med dette. Hva skjer om du velger å ignorere denne praksisen? Bra Søk snakket om nettopp dette på den siste Performance Konferansen (Du kan laste ned presentasjonen om betalte lenker her.). Vi anbefaler konkret at du som eier og er ansvarlig for et nettsted innarbeider dette i dine retningslinjer for egen publisering, og har en praksis som sikrer at retningslinjene følges.

Få hjelp fra et medlem i Bra Søk

Hvis du er usikker på hvordan du kan gjøre noe med dette selv, er du velkommen til å ta kontakt med et av Bra Søk sine medlemmer for hjelp. Flere av våre medlemmer har lang erfaring med søkemotoroptimalisering og Googles retningslinjer for nettredaktører. Byråer som ønsker å være en del av vårt faglige fellesskap er hjertelig velkommen som nye medlemmer.

Du er ansvarlig for dette i din søkemotoroptimalisering og Inbound Marketing.

Last ned Erik Storms presentasjon fra INMAs Performancekonferanse 2019 her.