Er du blogger og selger lenker for SEO-formål?

Bloggere kan bli straffet for å selge lenker

Denne artikkelen er skrevet av Geir Brå Ellefsen og Hans Petter Blindheim som jobber med SEO i Curamando, som er medlem av Bra Søk.

Som blogger eller nettstedeier har du sannsynligvis opplevd at selskaper ønsker å plassere forskjellige typer reklame i ditt innhold. Særlig en type henvendelser bør du være oppmerksom på: Nemlig reklame i form utgående lenker. 

Her er grunnen til hvorfor du ikke burde selge lenker uten merking.

I Norge betales det i mellom 450 kr til 4500 kr per lenke, avhengig av om det er plassering av en lenke i eksisterende innhold eller publisering av en tilsendt artikkel. Hos store og kjente bloggere vil det ofte koste mye mer for både lenker og artikler. Snittet ligger på rundt om 1300 kr. Det er derfor lett å skjønne at mange blir fristet til å selge lenker, og at dette er innbringende.

Kilde: Anonymisert aktør med erfaring fra Black Hat-bransjen

Hvorfor vil noen kjøpe lenker fra din blogg?

Du har kanskje lurt på hvorfor profesjonelle byråer ønsker å kjøpe sponsede innlegg med spesifikke lenker inkludert? Særlig rart er det kanskje om du har en privat blogg uten mange lesere, eller at det spørres om lenker til nettsider som har veldig lite til felles med hva din blogg skriver om. 

Årsaken kommer av at lenker er verdifulle, fordi søkemotorer som Google bruker lenker til å rangere nettsider i sine søkeresultat. Ofte sier man at lenker er som stemmer på Internett. Mange markedsføringsbyråer jobber derfor aktivt med å kjøpe lenker som peker inn til sine kunder. Dette er mer utbredt i utlandet, men forekommer også i Norge. Alle byråer som er med i Bra Søk tar avstand fra slike aktiviteter og har forpliktet seg til å ikke kjøpe lenker, og dermed følge søkemotorenes retningslinjer.

Hvordan fungerer kjøp og salg av lenker?

Slik ser en typisk henvendelse ut:

Henvendelse om å kjøpe lenker per e-post

Byråene som kjøper lenker velger ofte ut bloggere ut i fra tematikken på bloggen og hvor sterk lenkeprofilen til bloggen er. Lenkeprofilen er enkelt forklart summen av alle lenkene som peker inn til nettstedet. En god lenkeprofil består av naturlige lenker fra autoritative kilder. Desto bedre lenkeprofil, desto mer verdi kan de få tilbake til sin kunde, og desto høyere pris er de villige til å betale. Kjøperne har også egne systemer som automatiserer den initielle dialogen.

Dersom du mottar en henvendelse hvor det er snakk om kjøp av lenker på din nettside, bør dog varsellampene begynne å blinke selv om muligheten for profitt er tilstede. 

Hva er konsekvensene av lenkesalg?

Dersom du vurderer å selge lenker på din blogg så er det tre ting du bør tenke over: 

Ved brudd på markedsføringsloven kan Forbrukertilsynet fatte vedtak om bøter. Ved brudd på Googles retningslinjer kan din blogg i verste fall bli fjernet fra Google og du vil miste en viktig kilde for trafikk. Troverdighet er noe man bygger opp over lang tid, men kan forsvinne på et øyeblikk. 

Husk på at selv om andre kan ha skrevet innholdet, så er du fortsatt ansvarlig for det som formidles på ditt nettsted. Du bør med andre ord forsikre deg om at det ikke fremkommer falske påstander, udokumenterbare påstander eller direkte villedende markedsføring.

Merking av lenker, dette er viktig å vite

Dersom du publiserer et innlegg på din blogg som du har mottatt fra et markedsføringsbyrå uten å opplyse om dette, kvalifiserer dette som skjult reklame. I Norden så er ikke skjult reklame lov. Det skal mao. være helt tydelig når noe er reklame. Forbrukertilsynet sier at dersom du får en betaling eller andre fordeler for å skrive en omtale, så må innlegget merkes som reklame. Dette ønsker lenkekjøpere ofte at du ikke gjør, da de ikke ønsker at Google skal vite at lenken er kjøpt. Fordi da mister den mye av sin verdi. De bruker mye ressurser på å få det til å se ut som troverdige lenker. 

Bruk av Googles lenke-attributter 

rel dofollow nofollow sponsored ugc

Kilde: https://moz.com/blog/nofollow-sponsored-ugc

Utover markedsføringsloven så har Google sine egne retningslinjer du må følge dersom du skal selge lenker. Google krever at du merker betalte lenker med sponsored eller nofollow. Dette legges på lenke-koden. Cyrus Shepard har laget en fin oversikt over de ulike attributtene på Moz.

Å selge lenker til gambling-selskaper er ulovlig markedsføring

I verste fall kan du bli involvert i ulovlig markedsføring, da en av bransjene med største lenkebudsjett er gambling-bransjen. Lotteritilsynet sier at “All aktivitet som er med på å fremme omsetningen av utenlandske pengespill er å regne som ulovlig markedsføring”. Dette inkluderer vanlige lenker. 

For noen år siden ble 240 domener fjernet på grunn av gambling-reklame. Så dersom du blir tilbudt å selge lenker til gambling-selskaper eller portaler bør du takke nei.

Sponsede innlegg med merking er uproblematisk

Når alt dette er sagt, så kan du helt fint selge reklame på din blogg, dersom du gjør det etter boka. Er ikke annonsørene villige til å følge disse spillereglene, så er det kanskje et tegn på at du ikke bør samarbeide med de uansett?

Men husk på autoriteten din blogg / nettside har bygget opp. Har man bygget seg opp som en mammablogger som oppfordrer til etiske valg av klesmerker, så vil man miste mye troverdighet om man takker ja til å legge ut innhold som lenker til et klesmerke viden kjent for å benytte barnearbeidere.

Sjekkliste for publisering av sponsede innlegg

Mange bloggere har dette som sin primære kilde til inntekt, så vi kan selvfølgelig ikke råde bloggere til å slutte å tjene penger. Så for å operere med åpne kort har vi i Curamando laget en kort sjekkliste med spørsmål – som kan hjelpe deg å være i overensstemmelse med Norges lover, Googles retningslinjer og samtidig også holde på bloggens autoritet:

  • Passer det naturlig inn på din blogg? (troverdighet)
  • Er det lovlig å reklamere for i Norge? (norske lover)
  • Er informasjonen i innlegget riktig? (norske lover og troverdighet)
  • Har du husket merking for Google og leserne? (Googles retningslinjer)

Denne artikkelen er skrevet av Geir Brå Ellefsen og Hans Petter Blindheim som jobber med SEO i Curamando, som er medlem av Bra Søk.

Foto i toppen: Victoria Heath (Unsplash) / https://unsplash.com/photos/MAGAXAYq_NE