Damir Dunderovic Curamando

Damir Dunderovic i Curamando: – Det skal være tydelig fra første stund at vi prioriterer forretning og langsiktig verdi

Damir Dunderovic var med på å starte opp Curamando i Norge. Vi tok en prat med han om hvordan de jobber med søkemotoroptimalisering.

Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve dere?

Som profesjonelle, resultatorienterte og kompetente. Det skal være tydelig for kunden fra første stund, at vi prioriterer deres forretning og at vårt mål er å skape langsiktig verdi. Vi jobber ikke med ekspertområder som SEO på en isolert måte, men ser det i et større kontekst av forretningsutvikling og endringsledelse i et selskap. Vi ønsker at kundene våre over tid skal oppleve seg selv som best-in-class, og ha kunnskap og trygghet nok til å eie strategien.

Hva liker dere best å jobbe med?

curamando bra søkVi jobber utelukkende med digital vekst. Det er det vi kan best, og der vi trives mest. På vår kundeliste finner du de fleste bransjer, store konsern samt heldigitale start-ups. Sluttkunden, konsument eller virksomhet, foretrekker i stadig større grad den tidseffektive digitale kundereisen, og vi hjelper derfor våre kunder med å imøtekomme dette behovet på best mulig måte.

Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunden?

Jeg tør å påstå at vår modell tilbyr maksimal transparens. Vi utarbeider en strategi sammen med kunden, og jobber on-site side om side med kunden under implementering. Underveis deler vi fritt vår kompetanse og vårt rammeverk. Det er viktig at kunden selv tar eierskap til metodikk og fremdrift for best resultat.

Hva skulle du ønske preget faget (søkemotormarkedsføring) i 2020?

Jeg håper at det blir større fokus på det strategiske arbeidet rundt SEO, der produkt eller merkevare finner muligheter som raskest gir forretningsverdi. Ofte går det mye tid og ressurser med til lange tekniske checklister, og til å produsere store mengder med innhold som i ettertid trenger vedlikehold.

Hvilke ressurser vil du anbefale å følge?

De fleste som leser dette vet om mange nok kunnskapskilder. Jeg vil derimot oppfordre alle til å bli med på debatter og diskusjoner rundt hva som har størst effekt på det nordiske markedet. Neste SEO-pils, som finner sted i mars (2020), vil holdes i Curamando sine lokaler. Vi håper så mange som mulig kommer, deler og lærer sammen med oss.

Bio

Damir Dunderovic Damir har mange års erfaring innen digital vekst og effektivisering av markedsføringsbudsjetter og -team. Medgründer av marketing- og innholdsbyrået Plapre (i dag en del av Dentsu X), som med fokus på å påvirke atferd gjennom hele kjøpstrakten, utfordret tradisjonelle last click-attribusjonsmodeller i bransjen. I 2017 åpnet han norske avdelingen av Curamando, et gaselleselskap som kombinerer management consulting og digital kjernekunnskap. Selskapet er i dag et av Europas hurtigst voksende konsulenthus, med over 350 konsulenter fordelt på kontorer i Oslo, Stockholm og Gøteborg