– Hos mange er det for stor avstand mellom de som jobber med mediestrategi og de som jobber med søk.

I disse dager tar vi en prat med alle våre medlemmer, for å lodde stemningen i bransjen. Denne gangen er det med Bra Søk-medlemmet Nettrafikk, og Slavisa Gacic, daglig leder & SEO ansvarlig.


Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve dere?

Vi ønsker at kundene skal oppleve oss slik vi er – et meget sterkt faglig miljø, med stort engasjement og interesse for våre kunders virksomhet og resultater.

Hvilke oppdrag liker dere best å jobbe med?
De oppdragene hvor vi ser tydelige resultater av vårt arbeid for kundene våre. Det kan være store og små prosjekter, med felles for de er at der hvor vi ser at de små grepene vi utfører, basert på vår faglige kunnskap og bruk av analyse og statistikk, gir gode resultater for kundene våre.

Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunder?
Vi er åpne med kundene våre om ulike systemer og modeller for de forskjellige fagområdene. Dette opplever vi ikke som noe problem og dette gjør samarbeidet enklere. Målet er alltid at kunden skal tjene penger på å benytte seg av våre tjenester og vår kunnskap. Med transparens og åpenhet er det veldig enkelt for kundene våre å måle ROI – Return of investment.

Hva skulle du ønske preger faget det neste året?
Hos mange kunder er det fortsatt for stor avstand mellom de som jobber med mediestrategi/kampanjer og de som jobber med SØK/SEO. Vi håper derfor at interessen for SEO/SØK fortsetter å vokse i markedet – og at flere ser hvor sentralt dette faktisk er i den totale mediemiksen. Vi ser størst effekt hos de av våre kunder som ser på helheten av disse kanalene. Dette jobber vi med hver eneste dag hos oss sammen med rådgiverne i Mood og spesialistene i Nettrafikk.

Måten vi ønsker å prege faget på er å gi konkrete eksempler på løsninger og utvikle verktøy som gjør det enklere for kundene å vite for eksempel hvordan man skal sette opp skjema for en bedrift/nettside. Her har vi eksemplifisert det og det er tilgjengelig for alle. SEO og Skjema verktøy

Dette er versjon 1, i versjon 2, som vil komme i løpet av 1-2 måneder, vil du bare fylle ut felter med din informasjon, og verktøyet vil generere scriptet, som du skal legge inn på nettsiden din i kildekoden eller via Google tag manager.

Ved å skrive om hvordan vi utfører forskjellige oppgaver, hvordan man bør gå frem for å oppnå de beste resultatene og hvordan analyse og statistikk bør tas i bruk – samt utvikle verktøy som hjelper både bedrifter og andre i vår bransje med både nye og gamle optimaliseringsteknikker. Vårt håp er at dette kan bidra til et mer opplyst marked, og at SEO/SØK blir ansett som en del av mediemiksen.

Hva er spesielt med å jobbe hos dere?
Helt klart det faglig sterke miljøet.  Vi er personer med spisskompetanse på ulike fagfelt, og vi samarbeider for å levere de beste resultatene til våre kunder. Dette gjør at vi deler mye kunnskap, og får en økt forståelse for hvordan hvert fagområde innvirker på det store bildet.

En veldig flat struktur der det faglige er veldig viktig og derfor er 20 % av arbeidstiden dedikert til egenutvikling. I tillegg sitter vi helt integrert med medierådgiverne i Mood som også betyr at vi klarer å få integrert vårt fagfelt inn i det som omhandler mediestrategi og strategisk planlegging.

Jeg tror den fleksibiliteten både Nettrafikk og Mood har i forhold til hvordan vi jobber gjør at vi har store muligheter og at folk hos oss trives veldig godt.

Hvilket faglig nettsted eller kanal vil du anbefale andre å følge?
Vi følger med på en del forskjellige nettsteder, og gjør også mange tester selv. Eksempel på en av de seneste testene kan dere lese her. SEO Test – Hvordan bli nr 1 i Google på 7 dager!

Samtidig legger vi til rette for at alle ansatte prøver å delta på en SMX konferanse eller lignende hvert år. Vi åpner også opp for deltakelse på kurs, faggrupper, frokostmøter m.fl. innenfor arbeidstid.

Når det kommer til nettsteder: Search Engine Land, Search Engine Journal, Moz sin blogg, Google sine bransjeblogger samt mange bransjenettsteder og bedriftsblogger som leverer tilsvarende tjenester som vi gjør. Vi anbefaler også å følge en del av de mest kjente bransjefigurene på Twitter, LinkedIn, Google+ og Facebook for å få mye bra faglige innspill. F.eks. Matt Cutts, John Mueller, Barre Schwartz, Danny Sullivan, Rand Fishkin, etc.