Hvorfor Bra Søk?
Om Bra Søk
Kontakt oss
Omar Khan i Idium: – Hva får kunden ut av søkemotortrafikken?
Omar Vidskjold Khan er Head of SEO i Idium og vi tok en prat med han for å høre om hvordan et av Bra Søks siste medlemmer ser på seg selv, markedet og faget søkemotormarkedsføring.
Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve dere?
Jeg ønsker at våre kunder skal oppleve at Idium forstår deres behov og hvordan deres målgruppe tenker. Da Idiums kunder i all hovedsak er å finne i SMB-markedet, jobber vi ofte med mindre budsjetter enn andre byråer er vant med. Dette betyr at hver krone må bli brukt riktig, noe som stiller store krav til kvaliteten i arbeidet med søkemotoroptimalisering, innhold og annonsering.
Det er alltid like gøy å se at vi kan oppnå gode resultater for en lokal aktør medet begrenset SEO-budsjett. I Idium er vi ikke fornøyd før søkemotoroptimaliseringen har gitt konkret effekt: God organisk rangering er ikke målet, bare et virkemiddel for å hjelpe kunden med å øke omsetning eller salget av en viss tjeneste eller produkt.
Hva liker dere best å jobbe med?
I Idium liker vi best å jobbe med kunder på tvers av fagområder for å oppnå konkrete mål. Vi mener det er viktig å ha et helhetsbilde av den digitale markedsføringen, og ser helst at kunden også er engasjert i prosessen.
Når det gjelder søkemotoroptimalisering starter vi alltid med en omfattende analyse hvor vi avdekker kundens behov, og hva som skal til for å nå deres målsetting. Ønsket er å arbeide så målrettet som overhodet mulig.
Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunder?
De eneste overraskelsene vi ønsker å gi våre kunder er av positiv karakter, og derfor er alle våre anbefalinger brutt ned i konkrete tiltak, timer og pris. Dette betyr at kunden har fullt innsyn i hva deres budsjett brukes på. Jevnlig rapportering på resultater fra hvert fagområde viser tydelig effekten av jobben som gjøres, og som konsulenter er vi ærlige på hva kunden kan forvente.
Nå har Idium drevet med SEO i et tiår, selv om det kanskje har vært underkommunisert. Dette har gitt oss gode rutiner og en betydelig mengde kunder som har vært med oss i mange år. En viktig grunn til dette er at vi legger vekt på å lære kunden opp i faget gjennom kurs og gratis seminarer, slik at de får et visst eierskap til et fagområde som for mange fortsatt virker litt mystisk.
Hva skulle du ønske preger faget fremover?
Jeg har et håp om at bransjen en gang for alle legger bort tanken om at en god organisk rangering er lik et godt stykke SEO-arbeid. Altfor mange måler SEO-suksess i antall visninger i SERP, eller antall brukere og økter på kundens nettsted, når spørsmålet man bør stille seg er «hva får kunden ut av denne trafikken?». Dette er et perspektiv som åpner for en helt annen tilnærming til faget enn det som frem til nå har vært gjeldende for mange.
Jeg tror også effekten av Covid-19 og store omveltninger i kjøpekraften og budsjetter gjør at markedet i større grad vil oppleve SEO som en langsiktig investering, og en naturlig del av markedsmiksen. Nå har man virkelig sett viktigheten av å være forberedt på alle eventualiteter.
Hva er spesielt med å jobbe hos dere?
I Idium er det et miljø preget av et ønske om å spille andre gode, både kollegaer og kunde. Vi tror at mer kunnskap om søkemotormarkedsføring hos kunden fører til høyere grad av måloppnåelse, bedre kommunikasjon og mer fornøyde kunder.
Vi en gjeng som er åpne for alle mennesketyper, uansett hvem du er som person. Dette gir ikke bare et usedvanlig godt arbeidsmiljø, men åpner også for synergier i form av konsulenter med vidt forskjellig innfallsvinkel som sitter i samme kundeteam og oppnår resultater som ingen «guru» alene kunne fått til.
Hvilke ressurser vil du anbefale andre å følge?
Som SEO-konsulent smerter det litt å anbefale grupper på Facebook, men jeg mener det er mer å lære av en diskusjon eksperter imellom, enn alle verdens blogginnlegg som, ironisk nok, er skrevet kun for å rangere i Google.