Pål Klippenberg, Sempro

Pål Klippenberg i Sempro -Vi vil skape helter hos kundene våre

SEMPRO digitalbyråSempro er et digitalbyrå og et digitalt kompetansehus som hjelper kunder med alt innen digital annonsering, tekniske nettløsninger, strategi, automasjon og innhold. Byrået består av over 50 digitale spesialister, med spisskompetanse på digital strategi, innholdsproduksjon, webutvikling og annonsering. Selskapet er eid av Egmont Publishing (70%) og gründerne (30%). Over 50% av av våre ansatte jobber “hands-on” med performance marketing, SEO og analyse hver eneste dag.

Bra Søk tok en prat med Pål J. Klippenberg som er Leder Performance i Sempro for å høre litt om hvordan de jobber.

– Vi er en viktig del av markedsavdelingen til over 150 norske bedrifter, og er kåret til Norges beste sosiale medier-byrå og er Google Premier Partner.

Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve Sempro?

Sempro ønsker å oppleves som et transparent, proaktivt og utfordrende byrå. Vi skal være tydelige i vår kommunikasjon.

Når du som kunde kommer til oss med forretningsmål, så skal vi sammen finne løsninger og strategier som løser utfordringene du har, til en pris som er fornuftig og uten skjulte kostnader. Vi skal være fremoverlente og vi tør å utfordre. Vi har lang erfaring med og alle ressurser sitter in-house. Resultatene vi skaper for kundene våre er et samarbeidsprosjekt, med oss som en utvidet markedsavdeling. Vi jobber under mottoet: “mål alt. Alltid.” Når du gjør det, så har du muligheten til å hele tiden optimalisere, og skape bedre resultater kontinuerlig. Lykkes du, lykkes vi.

Hva liker dere helst å jobbe med?

Vi trives best når vi får jobbe helhetlig, fra strategi til måloppnåelse, og gjerne over lengre tid. Når vi har konverteringer og KPI’er som lar seg måle, og kan sørge for høy ROI på alle investeringer kundene våre gjør, først da er vi skikkelig fornøyde. Ekstra moro er det å kunne spare kunden for kostnader og skape helter i deres egne rekker pga. godt samarbeid. Vi bruker automasjon der det er mulig og lar algoritmene til Facebook og Google styre.

Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunden?

Våre kunders Google Ads-kontoer er koblet mot Analytics, noe som gir kunden full oversikt. Våre kunder har også tilgang til egne dashboard med live-oppdatering av blant annet spend-nivå. I tillegg jobber våre fagpersoner og rådgivere tett med Google, i opplæring og tilgang til nye produkter, som igjen sikrer at de av våre kunder som ønsker det, kan holdes oppdatert på hva vi gjør med deres kontoer.

Hva skulle du ønske preger faget (søkemotormarkedsføring) fremover?

Enda større fokus på å måle gode KPI’er. Enda bedre og relevante målretningsmuligheter, og også eliminere feilkilder. Finne målbare indikatorer innen markedsføring, som igjen gjenspeiler faktiske forretningsmål. Det er fint og viktig å jobbe med merkevarebygging, men altfor mange lar være å måle resultatene. Med de data som de store aktørene, som Google, sitter på og de digitale mulighetene som finnes, så lar det seg gjøre i 2019 og årene fremover å sikre korrekt attribusjon. I tillegg har vi et enormt fokus på godt innhold. At vi ikke bare leverer det kunden ønsker å formidle, men gjør det på en måte som forbruker forstår. At vi får integrert automasjon, maskinlæring og AI i enda større grad i årene fremover, for å lette hverdagen til markedsavdelingene landet rundt. Mye er gjort allerede her, men langt bedre kan det bli. Søk er ofte kun Google for mange, men med «nye» store plattformer på vei inn blant de yngste, er det også spennende å følge med på og jobbe med inntoget av plattformer som Snap, TikTok, Amazon (i Skandinavia), og hvordan dette endrer adferd og dermed også søk.

Hvilke ressurser anbefaler du å følge?

Anbefaler å følge: Google på Twitter https://twitter.com/searchliaison, Google for nettredaktører https://www.google.com/intl/no/webmasters/support/, diverse SEO-blogger som Searchmetrics og Searchengineland. I tillegg er det veldig mye god kunnskap ved å finne via LinkedIn og på Youtube. Eller vår egen nettside, hvor vi forsøker å gi gode tips rundt bla. SEO av og til: https://www.sempro.no/nyheter/hvor-mye-burde-jeg-betale-for-seo-i-2020