Hvorfor Bra Søk?
Om Bra Søk
Kontakt oss

PearlConvert: – Jobber mye med kunnskapsdeling og AI
Velkommen til PearlConvert som nå er medlem i Bra Søk!
Vi har snakket med deres SEO-eksperter Stefan Eklund og Louise Aarø som vil snakke litt om hvordan de jobber for at kundene i PearlConvert skal nå nye høyder innen søk, og hva de tenker rundt AI.
Hva er det viktigste med SEO i netthandel?
Et solid teknisk fundament og en god brukeropplevelse er helt grunnleggende for å lykkes med SEO i netthandel. Dette stiller høye krav til teknologiforståelse for konsulentene.
I PearlConvert jobber vi hands-on og tett på detaljene i det tekniske SEO-arbeidet for å gi våre kunder fortrinn i bransjer med høy konkurranse. Kvalitet i alle ledd er en forutsetning for å oppnå gode resultater og langsiktig vekst i netthandel.
På produktnivå er det essensielt å sikre synlighet og søkbarhet – både for kunder og crawlers. Her er tilgjengelighet og relevans en stor del av jobben.
Ellers er kvalitetsinnhold og tilstedeværelse gjennom hele kundereisen avgjørende for å bli valgt og bygge tillit. For eksisterende kundebaser spiller innholdet også en sentral rolle i å styrke lojaliteten og forlenge kundelivssyklusen for nettbutikker.
Hvordan jobber dere med andre områder for å sikre SEO-fordeler for deres kunder?
I PearlConvert har vi stor bredde i kompetanse og leverer for hele den digitale kundereisen. Her sitter vi rett ved siden av utviklerne og har derfor et unikt kunnskapsmiljø.
– Vi jobber derfor mye i tverrfaglige team med spesialister innen områder som betalt søk, AI, tracking, utvikling, PIM, data, UX og CRO. Tett samarbeid mellom disse områdene gir store fordeler til våre kunder, og gjør oss til en foretrukken partner for store og komplekse nettbutikker.
Hvordan jobber dere for å gjøre SEO til en integrert del av kundenes markedsmiks?
Kunnskapsdeling er viktig her. Det er vår jobb å kommunisere hva SEO faktisk er, og vise at det er noe håndfast med målbar verdi. I våre øyne er SEO som brød og melk for netthandel, og en nødvendig del av markedsmiksen.
– Det er en langsiktig salgskanal som ofte er den mest stabile og lønnsomme trafikkilden. Vi legger derfor stor vekt på å dele kunnskap og resultater med kundene våre, samt med rådgivere og kolleger som jobber med andre fagområder.
Hvordan påvirker AI deres SEO-strategier?
– Vi jobber mye med AI og følger tett med på endringer og fremtidsutsikter. Vi som jobber med SEO er vant til hyppige endringer, men de siste årene har AI ført til grunnleggende endringer i hvordan søk fungerer.
Kundene bruker flere søkeflater, og det har blitt vanskeligere å få klikk tidlig i kjøpsreisen.
For det norske markedet blir det nå ekstra interessant å følge utrullingen av AI Overviews i Google. Dette er noe vi har vært forberedt på lenge.
– Vi ser en stadig større viktighet av å strukturere innhold og produktdata på en måte som fungerer både for klassiske SEO-signaler og for AI-drevne søkefunksjoner.
Bruken av generativ AI har også endret hvordan innhold produseres. Det gjør kvalitet og menneskelig kreativitet viktigere enn noen gang – ikke minst fordi mengden innhold med lav kvalitet på nett har økt. Riktig bruk av AI kan gi et betydelig konkurransefortrinn når det kombineres med faglig kompetanse.
– Vi bruker blant annet AI i arbeid med PIM og produktfeeds, der man tidligere var begrenset til faste regler og attributter. Det gir mer relevante, strukturerte og salgsutløsende produkttitler.
– Vi tror de som lykkes fremover vil være de som kombinerer god teknisk kvalitet med innhold som er tilrettelagt for både menneske og maskin. For oss er det derfor svært viktig å ligge i front og bygge effektive SEO-strategier som er tilpasset både dagens og fremtidens søkelandskap.
PearlConvert har vokst til å bli et av de største byråene innen digital handel i Norden. Blant deres 100+ e-handelseksperter finner du alt fra utviklere, UX-designere til digitale markedsføringseksperter.
PearlConvert er en del av Pearl Group.