Lenker fra annonser / content marketing

Best practise for lenker fra annonser og i content marketing

  • Det er OK å få lenker fra annonser / content marketing dersom disse er korrekt markert med nofollow/sponsored.

Detaljer om lenker fra annonser og i content marketing

Om byrå bistår bedrifter med å få ut annonser eller content marketing til eksterne plattformer skal lenker markeres med nofollow eller sponsored. Det er dog greit å ta en forutsetning om at lenker som leder via sporingstjenester før de kommer frem fungerer på lik linje som rel=nofollow.

Har byrået utført lenkeanalyse, så hviler det på byråets skuldre å avdekke og varsle klient om ikke-merkede lenker (fravær av rel=sponsored/nofollow) fra annonseinnhold.

Dersom byrået ikke har levert en analyse som avdekker dette, kan ikke byrået lastes for lenker fra annonseinnhold som er umerket (dette forutsetter dog at byrået ikke har bistått med å få satt opp disse lenkene til klienten).

Oppdager et byrå slike lenker, er byrået pliktig i å skriftlig varsle klienten om dette. Dersom klienten ikke agerer, er dokumentasjonskravet på dette særdeles viktig å følge og Bra Søk bør varsles om annonsenettverk og nettsteder som tilbyr sponset innhold som ikke overholder merkingskrav til lenker.

Denne best practise ble laget på bakgrunn av paneldebatt #1 for SEO i november 2020.  Det pålegges ingen plikt for at leveranser fra Bra Søk-medlemmer skal følge best practises til punkt og prikke. Noen ganger er det riktig å bryte med best practises, dette skal anses som veiledende