Lenker fra sponsorater

Best practise for lenker fra sponsorater

  • Det er OK å jobbe med å få lenker fra sponsorater, såfremt man også etterstreber at disse er markert som sponsede lenker (ev. nofollow).

Detaljer om bruken av pressemeldingstjenester

Om byrå/konsulent som bistår bedrift med SEO også tilbyr bistand tilknyttet sponsorater hviler det på byråets skuldre å legge til rette for at lenker merkes som sponsored (alternativt nofollow).

Dersom sponsoratet ikke tar med rel=sponsored/nofollow i koden kan dog ikke byrået lastes for det, men byrået må kunne dokumentere at man har sendt over instruksjoner med forespørsel om at dette blir tilrettelagt, såfremt dette er et sponsorat de har bistått med å få satt opp.

Medlemsbyråer av Bra Søk som tilbyr bistand med lenker bør også etterstrebe at lenker de har blitt gjort oppmerksomme på fra sponsorater søker å markere slike lenker korrekt. Her stilles det dog ingen dokumentasjonskrav, og Bra Søk har full forståelse for at dette ikke vil inngå som arbeidsrutine med mindre dette også er noe deres klient ønsker å betale for.

Denne best practise ble laget på bakgrunn av paneldebatt #1 for SEO i november 2020.  Det pålegges ingen plikt for at leveranser fra Bra Søk-medlemmer skal følge best practises til punkt og prikke. Noen ganger er det riktig å bryte med best practises, dette skal anses som veiledende