Hvorfor Bra Søk?
Om Bra Søk
Kontakt oss
Søkemotoroptimalisering
Søkemotorenes betydning
Digitale medier tar stadig større andeler av nordmenns daglige mediekonsum, og spesielt søkemotorene har en meget sterk vekst fra år til år. I følge Comscore ble det i juli 2009 foretatt 114 milliarder søk på verdensbasis – en økning på hele 41% fra juli 2008. To av tre søk skjedde på Google som hadde en økning i antall søk på hele 58% fra foregående år. Bruk av søkemotorene har altså økt selv i økonomiske nedgangstider.
I de fleste europeisk land – inklusive Norge – har Google en markedsandel blant søkemotorene på over 80%. En gjennomsnittlig Googlebruker foretar ca. 100 søk per måned (kilde Google).
Søkemotorenes andel og betydning som trafikkilde til norske nettsteder har økt kraftig. En analyse av 2000 nettsteder – som representerer et tverrsnitt av norske nettsteder – viser at ca- 40% av nye besøkende kommer fra søkemotorene. Søkemotorene leverer mer enn 50% av alle besøk som genereres til nettstedene fra eksterne kilder (kilde Online Services AS).
Hva er SEM/SEO/PPC?
Søkemotormarkedsføring eller Search Engine Marketing (SEM) er et samlebegrep for søkemotoroptimalisering (SEO) og søkemotorannonsering (Google AdWords, etc). Målet med søkemotormarkedsføring er å gjøre det lett for potensielle besøkende å finne ditt nettsted på Google og andre søkemotorer.
Søkemotoroptimalisering (SEO) har som formål å sikre gode plasseringer på viktige nøkkelord i det organiske søkeresultatet (venstre siden av søkeresultatet). Gode plasseringer oppnås ved å ha en teknisk god nettside med innhold som både søkemotorene og de besøkende finner attraktivt. En kvalitativt god nettside genererer i neste omgang attraktive lenker fra andre nettsteder, som i sin tur belønnes av søkemotorene i form av bedre plasseringer i søkeresultatene.
Ved søkemotorannonsering betaler du for hvert klikk søkemotorbrukerne foretar på annonser du kjøper på høyresiden av søkeresultatet (for eksempel Google AdWords). Søkemotorannonsering kalles også Betal-pr-klikk annonsering; på engelsk Pay-Per Click (PPC). En undersøkelse foretatt av IAB Europe i 2009 viser at søkemotorannonsering står for 43% av online annonseringsomsetning i de 19 landene som deltok i undersøkelsen.
I tillegg kan katalog (søkekatalogoppføringer) inkluderes i søkemotormarkedsføring begrepet. Kvasir – hvor foretak betaler et fast beløp for en periode – er eksempel på en søkekatalog tjeneste.
Sosial Media markedsføring vil også kunne defineres som en del av søkemotormarkedsføringen.