Tina Tharaldsen i Iteo: – Innholdet må få større prioritet når vi planlegger markedskommunikasjon i 2021

Iteo er et B2B fullservice markedskommunikasjonsbyrå med 22 ansatte som holder til på Brynseng i Oslo.
Bra Søk tok en prat med Tina Tharaldsen, partner, byråleder og seniorrådgiver.

Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve dere?

Vi er spesielt stolte av kulturen i Iteo og vi har siden oppstarten i 2011 hatt et mål om å være «Norges hyggeligste byrå» både for ansatte, kunder og partnere. Samtlige skal føle at man får både verdi og glede av å jobbe hos, med eller sammen oss. Her står de ansattes trivsel i høysetet ettersom vi mener at fornøyde kunder er noe som kommer når man har fornøyde ansatte. Det er ingen tvil om at man både leverer og yter bedre kundeservice hvis man trives på jobb, med kolleger, kunder og oppgaver. Vi håper at kundene våre opplever det på samme måte.

Videre er det viktig for oss å være gode rådgivere som alltid er oppdatert på trender, nye verktøy, regler, funksjoner, utfordringer og muligheter. Det er avgjørende for oss at kundene kan stole på at vi alltid gir dem våre beste råd som kan støtte deres mål og beslutninger. Dette gjelder alle områder innen markedskommunikasjon, men da spesielt for Google, SEO og annonsering da reglene her endrer seg raskt.

Iteo har vunnet Årets Byrå (DN/Regi) fire år på rad som bekrefter at kundene allerede opplever oss, kvaliteten på leveranser, vår kompetanse og verdi for pengene svært høyt. Det vi tror ligger til grunn for dette er at vi;

  • Bryr oss genuint om kundene våre. Vi har engasjement og lidenskap for dem vi jobber for
  • Leverer som avtalt eller bedre. Overraskelsene skal kun være positive
  • Vet at kundenes forretningsmessige resultater er det vi bør og skal måles på

Hva liker dere best å jobbe med?

Kurt Lekanger og Ida Kohl
Iteo er et B2B markedskommunikasjonsbyrå og har god kjennskap til de utfordringene dagens markedsdirektører står ovenfor. Vi vet at B2B-markedsføring stadig blir mer komplekst og at markedsdirektøren må være spesialist på strategi. I tillegg må hen ha finkornet innsikt i stadig mer avanserte og komplekse kundegrupper og distribusjonskanaler.

Prosesser må automatiseres og det må settes opp personlige kundereiser spisset mot både brede- og mikrosegmenter av markedet. I noen tilfeller er målgruppen hundre tusen personer, i andre er det så snevert som kanskje en håndfull spesialister. Felles for kundereisene er at mottaker av kommunikasjonen må oppleve at budskapet er skreddersydd for dem. Summen av utfordringer er nok til å ta pusten fra de fleste, og det hjelper ikke at markedsavdelingen i en typisk B2B-bedrift normalt består av maks en til to personer.

Kunder blir stadig mer kravstore. Toppleder forventer at markedssjef kan bevise nøyaktig avkastning på investeringene. Der markedssjef før måtte få mest mulig synlighet for annonsemidlene, må de i dag også kunne bevise presist hvilken rolle disse investeringene har i salgsprosessene. Hver krone brukt skal gjerne gi minst seks kroner tilbake.

Vi ser heldigvis en positiv utvikling hos kundene våre, hvor markedsavdelingen nå eier kundereisen, analysen, innsikten og det digitale utviklingsbudsjettet. Hvor markedsavdelingen står både sterkere og mer sentralt for å nå budsjettmål for hele selskapet. Ikke bare som en støttefunksjon som kuttes når budsjettstrikken strammer.

Vi trives best når vi kan jobbe tett på markedsavdelingen i skjæringspunktet mellom teknologi, markedsføring og markedsmuligheter. Bistå markedsdirektøren med å øke effektiviteten og bruke data for å skape de mest virksomme kampanjene. Skape resultater som fører til overraskende bra ROI og økte budsjetter til neste år.

Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunden?

Transparens ligger i ryggraden vår, og som nevnt tidligere skal alle overraskelser være av positiv art for kundene våre. Alle budsjetter og oppgaver er godt avklart på forhånd. Hver kunde har en prosjektleder som til enhver tid har oversikt over hvor mye som er brukt og hvor mye som gjenstår på budsjettene for den totale leveransen.

Performance-teamet vårt er fantastiske flinke til å lage oversiktlige rapporter som er forståelige selv for de som ikke er eksperter selv. Her er hver krone gjort rede for og ROI beregnet sammen med videre anbefalinger.

Hva skulle du ønsket preger faget i 2020 og 2021?

Er det en ting vi har lært av 2020 er det at det er umulig å spå fremtiden med sikkerhet. Men likevel så har pandemien bidratt til en positiv utvikling av digital samhandling. De aller fleste i bransjen har blitt eksperter på Teams og webinar-guruer som vi garantert vil bringe med oss videre i 2021, både som arbeidsverktøy og som virkemiddel.

Innhold er og blir en stadig viktigere verdidriver på nett, både for annonsering, sosiale medier, SEO, merkevare og omdømme. Jeg håper det gode innholdet får større prioritet når vi planlegger, produserer og optimaliserer markedskommunikasjon på tvers av egne og betalte kommunikasjonsflater.

Du kan ha alt annet på plass, men hvis ikke innholdet engasjerer og treffer målgruppen så hjelper det lite. Godt innhold krever god innsikt og forståelse for kunden og kundens tjenester/løsninger, og ikke minst kjennskap til deres målgruppe. Dette igjen krever et tett samspill mellom kunde og byrå.

Selv om gode innholdsprodusenter kan utgjøre en stor forskjell om kampanjen vil gå bra eller dårlig, må vi ikke glemme webutviklerens rolle. Brukeropplevelse og at nettsiden er rask, responsiv og er forståelig strukturert for brukerne er det som antagelig vil bety mest når de nye algoritmene fra Google kommer på plass til neste år. Kvalitet på innholdet og på nettsiden kan fort bli de viktigste faktorene som tas med i Googles vurdering av hvem som skal komme høyere opp i søkeresultatene.

Hvilke ressurser vil du anbefale å følge?

Iteo er medlem av BBN Network, som er et globalt nettverk for B2B markedsføringsbyråer hvor det er stort fokus på å dele kunnskap, metoder, oppdateringer og trender innen faget på tvers av landene. Ikke minst kan man trekke på eksperter i nettverket ved behov. Dessverre er dette et lukket nettverk, men for oss er det en av våre viktigste fagressurser. Vi lærer mye av det som skjer i større markeder, selv om Norge ofte er tidlig ute.

Jeg spurte også vårt fabelaktige performance-team om hvilke ressurser de ville anbefalt andre bransjekolleger.

Anbefalingene var Semrush, Neil Patel, Databox og Search Engine Land.