Hvorfor Bra Søk?
Om Bra Søk
Kontakt oss
Anders Ekkje Slettebø i Webstep: – Det er viktig å strebe etter det ukompliserte i digital markedsføring
Bra Søk tok en prat med Anders Ekkje Slettebø i Webstep i Stavanger. Anders driver også egen podcast, Universelt utformet, i tillegg til å være webanalytiker, med en sterk sans for SEO.
Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve dere?
Her må jeg plukke frem Webstep sine verdier. Vi skal være dyktige, nytenkende, ukompliserte og generøse. Knytter jeg disse verdiene opp mot faget søkemotormarkedsføring vil jeg trekke frem viktigheten av ærlighet til Google og brukerne. Ved å følge Google sine retningslinjer, og det som anses som beste praksiser i faget, unngår vi konflikter. Mitt bilde av digital markedsføring er at det blir mer og mer komplisert. Det blir flere hensyn å ta. Desto viktigere blir det å strebe etter det ukompliserte. Mange frontend-rammeverk skal forenkle. Det totale bildet kan likevel bli komplisert og vi må vurdere fordelene opp mot ulempene. Selv om det er fullt mulig å lage synlige javascript-applikasjoner, betyr det ikke at det er enkelt og ukomplisert.
Ser vi på innovasjon handler det i denne sammenheng å følge med på Google søk sin innovasjon. Hvilke muligheter har vi innen rike resultater? Hvilke muligheter kommer som vi må ta i bruk? Dette leder over i kompetanse. Kundene mine skal oppleve at vi er oppdatert på endringer og trender. Hva vil det betyr når Google oppdaterer sine algoritmer? Det må vi vite.
Hva liker dere best å jobbe med?
For Webstep som helhet er det store prosjekter innen digitale løsninger og digitalisering. Nå skal jeg ikke snakke for alle ansatte og alle avdelinger. Det er et lite knippe mennesker som jobber direkte med digital markedsføring og enda færre som jobber med søkemotormarkedsføring. Vi jobber ikke med søkemotorannonsering, kun søkemotoroptimalisering og relaterte tjenester som webanalyse og forbedring av konverteringsrate. Som vi alle vet er en viktig del av SEO god kodekvalitet. Og kode, det er noe vi liker å jobbe med. Ofte er det lettere å si hva vi ikke liker å jobbe med. Og siden vi er ærlige, kan jeg si at innholdsproduksjon ikke er vår sterkeste side. Vi er først og fremst teknologer.
Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunden?
Her må jeg svare mest for min egen del. Eierskap er viktig. Mine kunder eier verktøyene, tilgangene og dataene. Et eksempel er når vi skal sette opp Google Search Console. Det enkleste er at jeg tar saken i egne hender, og setter det opp selv. Da blir jeg verifisert eier, en rolle det ikke er mulig å overføre til andre. Dette er feil og blir en ulempe for kunden når jeg er ute av bildet. Kunden må være verifisert eier. Da er det bedre at jeg instruerer rett person hos kunden slik at de selv blir eiere, så kan jeg heller få brukertilgang til å gjøre de forbedringene jeg mener de trenger. God dokumentasjon sikrer transparens. Dokumentasjon innenfor rimelighetens grenser. Som med alt annet i livet er balansegang viktig. Dokumentasjon skal ikke gå på bekostning av effektivitet. Når vi gjør søkeordsanalyser har vi vår egen formel for vekting av søkeord. Denne dokumenterer vi hos kunden, den skal ikke være hemmelig. Transparent.
Hva skulle du ønsket preger faget i 2020?
Jeg håper det blir enklere å få pålitelige data. I dag er det for mye usikkerhet. Dette ble tatt opp av flere på Performancekonferansen i år. Når jeg får spørsmålet fra en kunde om de bør satse mer på annonser hos Facebook eller Google bør jeg kunne gi et godt svar. Selv på et så enkelt spørsmål er det store usikkerheter. Et eksempel er at siste klikk fortsatt er standard attribusjonmodell i Google Analytics. Klikker jeg på en annonse for en ny sykkel i min Facebookapp, blir dette besøket registrert i nettleseren Safari (in-app). Googler jeg senere nettbutikken i min Chrome-app, og utfører kjøpet der, får Google æren for trafikken. Ikke bare fordi vi bruker siste klikk, også fordi de to besøkene skjer i to ulike nettlesere, selv om det er samme telefon.
Hvilke ressurser vil du anbefale å følge?
A List Apart har levert skyhøy kvalitet i en årrekke. Handler ikke kun om søkemotormarkedsføring, men de skriver en del om innhold. Ellers liker jeg å lese rett fra kilden. Selv om Ahrefs leverer gode artikler, har de alltid et insentiv om å selge tjenesten sin. Derfor er det trygt å lese det som kommer direkte fra Google Webmaster Central Blog. Google lanserte i fjor Youtube-kanalen Google Search News, som jeg følger med på.