sander-alten-coretrek

Sander Alten går fra iProspect til Coretrek

Sander Alten har i alle år vært en viktig profil innen søkemotormarkedsføring i Norge, og er nært knyttet til Bra Søk spesielt gjennom i rollen som leder for valgkomitéen. Han var med på å starte iProspect i Norge i 2006. Nå etter 15 år i søkegiganten, bytter han arbeidsgiver og hopper over til Coretrek.

Bra Søk tok en prat med Kristian Susnic, daglig leder i Coretrek:

Hvilke kvaliteter ser dere etter når dere ansetter?

– Det kommer an på om vi ansetter en leder eller fagperson. I dette tilfellet var vi ute etter «hele pakka» – vi skulle ha en leder som er faglig dyktig og som deler våre verdier i forhold til personalledelse samt har erfaring fra å bygge opp en organisasjon innen digital markedsføring.

Hvordan er markedet per i dag for ressurser innen søkemotormarkedsføring?

– Vi opplever at det er mye å gjøre i bransjen, men også at det er mulig å få tak i dyktige personer. Det utdannes en del innen SEO og digital markedsføring fordi fagområdet blir viktigere og viktigere for de fleste virksomheter.

Hvordan gikk 2020 for Coretrek?

– CoreTrek hadde et meget godt år i 2020. Vi fikk god vekst med rekord- og resultatomsetning. Korona kom som et sjokk på oss. Flere kunder stoppet prosjekter raskt. Ingen visste helt hvilken vei dette kom til å gå, så vi måtte permittere noen en periode, men vi kunne ta dem raskt tilbake og siden den gang har det kun blitt mer å gjøre. Selv om situasjonen er krevende, så hadde vi allerede før korona hatt gode muligheter for hjemmekontor og gode videoløsninger, så det har gått helt fint. Med 4 kontorer i 4 forskjellige byer så er vi vant med å bruke video. Noen ansatte synes likevel del blir kjedelig å jobbe så mye hjemmefra, så vi ser frem til å kunne komme på jobben og ha et faglig og kollegialt samvær igjen.

Det er jo på sin plass å spørre Sander om endring av arbeidsgiver.

Hva er det mest viktige du vil ta tak i i Coretrek?

Før jeg har veldig sterke meninger om dette, vil jeg først bruke litt tid på å bli bedre kjent med Coretrek og menneskene her. Utenfra kjenner jeg imidlertid Coretrek fra lang tid tilbake som svært sterke på avanserte tekniske webløsninger. Med deres oppkjøp av selskaper de senere årene, har de i tillegg tilegnet seg kompetanse gjennom dyktige spesialister og rådgivere innen digital markedsføring og innhold. Uten å forskuttere veldig mye, forventer jeg at jeg vil bruke en del av min tid på å bidra til å videreutvikle broene mellom de som jobber med teknologi og marked / innhold samt tjenestene vi leverer innen markedsføring og innhold.

Hva er viktig for deg når du velger arbeidsgiver?

For min del, er det viktig å utvikle meg faglig og personlig i tillegg til at arbeidsgiveren representerer verdier jeg opplever som positive. I Dentsu og iProspect har jeg vært veldig heldig og fått både tillit, rom og muligheter til å utvikle meg i takt med at iProspect har vokst. Etter nær 15 år, er det imidlertid på tide å gi plass til nye talenter og at jeg selv tar fatt på nye utfordringer. Jeg gleder meg da også stort til å komme skikkelig i gang i et miljø der jeg får kombinert min tekniske bakgrunn med erfaring fra rollen jeg har hatt i Dentsu og iProspect de siste 15 årene.