Stefan Eklund

Vi ønsker også at mindre bedrifter får mer kompetanse på innkjøp av digitale tjenester

Coinno er Bra Søks siste medlem, vi tok en prat med daglig leder Stefan Eklund om hvordan de jobber.

Hvordan ønsker du at dine kunder skal oppleve Coinno?

Vi ønsker at kundene skal se på oss som et trygt byrå som de kan stole på, selv om kundene etterhvert kan bli litt avhengige av oss siden vi leverer bra resultater. Det skal også føles lett å jobbe med oss, og vi skal samarbeide godt med oppdragsgivers egne ressurser og andre byråer som spesialiserer seg på andre områder.

Stefan Eklund

Stefan Eklund, daglig leder i Coinno.

Hva liker dere helst å jobbe med?

Det beste er når oppdragsgiver selv også leverer god kvalitet i det de gjør, eller har ambisjoner om å gjøre noe bedre. Hvis vi kan bidra til en mer bærekraftig utvikling, så er det veldig interessant, men det er også mer krevende å jobbe med. Kanskje fordi de som er mer interesserte i bærekraft ofte har vanskeligere for å få til det kommersielle. På den måten er vår erfaring at vi får mest mulig ut av å jobbe med vanlige kommersielle selskaper, og se om vi kan påvirke dem i en litt mer bærekraftig retning.

Det hjelper også med friere tøyler og stort budsjett selvsagt. Da kan man lettere levere bedre resultater. Samtidig tar det litt tid før mindre bedrifter begynner å stole på en nok til at de kan satse. De har rett og slett mindre midler, og lavere marginer. Det gjør at vi hele tiden må få mer ut av mindre, og de som jobber hos oss må trives med å lære seg noe nytt hele tiden.

Hva gjør dere for å sikre transparens i forholdet med kunden?

Vi har jobbet ganske mye med transparens ovenfor kunder. Det er om å få en kultur for åpenhet, og at det også er lov å feile. Hvis man tør å gjøre noen feil, så er det lettere å prøve noe nytt, og oppdage noe som yter bedre. Det er veldig viktig for oss at kunden kan få innsikt i hvordan lønnsomheten utvikler seg, og vi lager beregninger selv for små kunder. Det kan være å ta hensyn til dekningsbidrag ved ledig kapasitet, eller gevinst hvis kunden begynner å nærme seg full kapasitet.

Rent konkret har vi utviklet automatisk rapportering som viser hvordan det går i de forskjellige markedskanalene, både med tall og grafer. Her er målet at kunden skal se mest mulig av hvordan det faktisk går, og ikke at vi skal fremstå best mulig. Det blir også kjørt ut automatiske rapporter på web som sier en del om det tekniske. For eksempel om sidene har kode som er blitt listet som sårbar i sikkerhets-databaser og hvor fort det blir gjort noe med.

Hva skulle du ønske preger faget (søkemotormarkedsføring) fremover?

Her ser vi at det kommer inn litt cowboy-salg på telefon til mindre bedrifter. Dette er noe man først så på nye «kataloger» på nett. Vi hadde ofte ønsket at mindre bedrifter hadde fått mer kompetanse til å kjøpe inn kvalitet og tjenester som faktisk virker.

Coinno sine kontorer

Hvilke ressurser anbefaler du å følge?

For de som jobber i mindre bedrifter er det fint å følge steder som inspirerer og gir et «business mindset» som gjør at det blir tatt bedre beslutninger. Der er for eksempel Business Insider  en fin ressurs. For de som igjen er veldig business-orienterte kan det være greit å følge med på mer om hva som skjer innen markedsføring. Bloggen til Moz  og bloggen til Yoast i tillegg til de kursene de har på nett er noe som pleier å være veldig bra for markedsførere i små og mellomstore bedrifter eller nye medarbeidere i byråer. Vår egen blogg, , er også en fin ressurs for start-ups eller mindre selskaper som ønsker å ha en større del egeninnsats. For mindre eller mer innovative selskaper er også Shifter.no fin kilde til inspirasjon.